Natuurlijk gaat Amsterdam Fashion Week over mode, maar wat is mode zonder bijbehorende kapsels en make-up? Met de Backstage Amsterdam Fashion Week Reports laten we je de looks zien die de Chefs de Cabine van L’Oreal Professionnel voor de shows hebben ontworpen. In ons tweede report laten we je grafische staarten van Studio Jux zien, de rock ’n roll hairdo’s bij SIS by Spijkers en Spijkers en de Afternoon look van Claes Iversen. Enjoy!
Grafische paardenstaart bij Studio Jux
Studio Jux sleepte vorig jaar nog de hoofdprijs van de Green Fashion Competition in de wacht, dus alle ogen waren op dit duurzame modelabel gericht dat een bijzonder draagbare collectie toonde. Bordeaux, roestbruin, navy en okergeel overheerste, waarbij de sportieve mannenpakken van gerycled hennep, blousejurken en met de hand gebreide oversized truien het meest opvielen. Met zo’n relaxte collectie, kun je met de kapsels natuurlijk niet helemaal over-the-top gaan en daarom koos Francis Schoembges van L’Oreal Professionnel voor een rustige coupe die strak en grafisch oogde. De vrouwelijke modellen droegen een lage paardenstaart met een lichte bolling aan de achterkant en een scherpe scheiding in het midden.
Sweet Rock ’n Roll bij SIS by Spijkers en Spijkers
Kokerrokken, lakschoenen, Prince of Whales-ruiten, brillen en knotjes, daarmee opende SIS by Spijkers en Spijkers hun show. Van onschuldigheid was echter geen sprake, daarvoor waren de rokken te kort, de netpanty’s te sexy en de kapsels te punk. Bij nader inzien bleken de knotten staarten te zijn die losjes bovenop het hoofd waren vastgezet, waarbij de punten fungeerden als kuiven. Chef de cabine Berni Ottjes creëerde hiermee een fifties touch met een knipoog naar nu. En over ogen gesproken, die doken ook letterlijk op als prints, broches en applicaties. Het stukje songtekst van de Zweedse rockabilly band Top Cat op de achtergrond: ‘Baby doll, you need some rock ’n roll’, sloeg de spijker op z’n kop.
Afternoon Look bij Claes Iversen
Claes Iversen betoverde de catwalk met geconstrueerde avondjurken met grote lussen en plooien. Golvende kragen en borststukken van glanzend plexiglas die sterk deden denken aan zijn afstudeercollectie in 2006, lieten zijn vakmanschap zien. Vakmanschap werd ook doorgevoerd in de uitwaaierende kapsels van Chef de Cabine Francis Schroembges die deden denken aan de late jaren ’80 en begin jaren ’90. Het haar leek te spelen met de zwaartekracht en had een nonchalante look, alsof de modellen er al de hele dag mee rondliepen. De scheiding in het midden was dan ook niet met een puntkam, maar met een chopstick getrokken, voor een zo natuurlijk mogelijk resultaat.
Fotocredits: Team Peter Stigter
Bekijk ook het Backstage Amsterdam Fashion Week Report 1





